Bildende Kunstneres Hjelpefond logo

Kunstbok Oslo is supported by Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Torpedo Press

Oslo, Norway

Torpedo er en arena for kunstnerisk publisering (etbl. 2005). Praksisen består av tre hovedpilarer: bokhandel og arkiv, formidling og utvikling, publisering og forlag. Lokalisert på Bislett i Oslo er Torpedo et offentlig åpent rom for både publikum og fagfeltet. En møteplass for tverrkunstneriske samarbeid og en arena for publikumsarrangementer som utstillinger, lanseringer og lesesirkler.

Social media:

Low Quality PlaceholderTorpedo Press

Publications

Kunsten å sirkulere: en antologi om kunstnerisk publisering (2024)

ISBN–978-82-93104-37-7

Kunsten å sirkulere er en antologi om kunstnerisk publisering, og om kunst- og kunstnerbøkers sosiale liv. Gjennom essays og intervjuer kartlegger utgivelsen steder der kunst- og kunstnerbøker møter publikum: museet, biblioteket, kunstbokhandelen, kunstbokmessen og nettet. I en egen avdeling introduseres en nyopprettet digital katalog og kanon for kunstnerisk publisering i Norge, og utgivelsen byr i tillegg på en serie ferske oversettelser av etablerte så vel som kommende klassikere fra det internasjonale feltet, samt en spørreundersøkelse henvendt til bøkene selv.

Med Dušan Barok, Hanna Bergman, Blekksprutn Risotrykkeri, Ina Blom, Ulises Carrión, Book & Hedén, Vilde Andrea Brun, Tanya Busse, Susanne Christensen, Eden, Fra distriks-fængslet, Game of Life: Feltkommentar, Geschichten für leere Schaufenster/Stories for Empty Shop Windows, Geir Haraldseth, Tiril Haug Johne, Nora Joung, Christoph Keller, Abirami Logendran, Vibeke Luther, Mycelium, Tone Myklebost, Nicholas Norton, Magnús Pálsson, Michalis Pichler, Ellef Prestsæter, Signe Prøis, Slow Education, Elise Storsveen, Trond Hilmar Søbstad, Time has Fallen Asleep in the Afternoon Sunshine, Benjamin Thorel, Solveig Tønseth og Eva Weinmayr.

Nettpublikasjon - Fritt tilgjengelig fra 15. november

re: et sted der ting ikke kan ta slutt, Christoph Keller (2024)

ISBN–ISBN 978-82-93104-35-3

Christoph Keller (f. 1969) er en tysk designer som i 1998 etablerte Revolver – Archiv für aktuelle Kunst i Frankfurt, et kunstbokforlag og publiseringsprosjekt han drev til 2005. Teksten «re: et sted der ting ikke kan ta slutt» fra 2006 er utformet som et brev til en kollega og en ettertanke om prosjektet. Brevet er en vennskapserklæring, en hyllest til boka og dens evner til å skaffe venner, og til bokarbeid som kollektiv virksomhet.

Brevet ble opprinnelig publisert i katalogen til utstillingen «Roma Publications» på Culturgest i Lisboa i 2006. Det er senere blitt gjengitt og gjenutgitt i en rekke ulike sammenhenger.

Utgitt i serien Kunsten å publisere: relevante tekster på norsk

- en pamflettserie for etablerte og kommende klassikere innen kunstnerisk publisering.

Redigert av Lotte Grønneberg, Karin Nygård,

Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg

Oversatt fra engelsk av Karin Nygård

75,–
Inquire/Buy →

Den nye kunsten å lage bøker, Ulises Carrión (2024)

ISBN–978-82-93104-34-6

Ulises Carrión (1941–1989) var en mexicansk konseptkunstner, forfatter og, mellom 1975 og 1979, innehaver av den legendariske bokhandelen Other Books and So i Amsterdam. Gjennom sitt virke på 1970- og 80-tallet bidro han til en fornyet forståelse av boka som kunstform og av publisering som kunstnerisk praksis. Særlig kjent er Carrión for sitt manifest om «den nye kunsten å lage bøker» fra 1975, som med denne pamfletten for første gang foreligger på norsk. Teksten ble opprinnelig utgitt på spansk, mens oversettelsen er basert på Carrións lett reviderte, engelskspråklige versjon fra samme år.

Utgitt i serien Kunsten å publisere: relevante tekster på norsk

- en pamflettserie for etablerte og kommende klassikere innen kunstnerisk publisering.

Redigert av Lotte Grønneberg, Karin Nygård,

Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg

Oversatt fra engelsk av Karin Nygård

75,–
Inquire/Buy →

Fra bibliotekundergrunnen: Leseliste for et fellesskap i emning, Eva Weinmayr (2024)

ISBN–978-82-93104-33-9

Kunnskapsdelingens politikk står sentralt i arbeidet til den tyske kunstneren Eva Weinmayr (f. 1963). I dette essayet fra 2016 løfter hun fram kunstneriske og aktivistiske publiseringsprosjekter som har funnet fram til oppfinnsomme strategier for spredning og deling av bøker og tekster, fra den amerikanske motkulturbevegelsens Whole Earth Catalog på 1960-tallet via den tyske studentbevegelsens piratforlag på 1970-tallet til dagens nettbaserte delingsaktivister, med initiativer som aaaaarg.org og memoryoftheworld.org.

«Under kapitalismen har forlagene, bokhandlene og de institusjonaliserte bibliotekene midler til å begrense tilgangen til, publiseringen og spredningen av tekster og bøker – rigiditeter som innbyr til kreativ nedbryting». Eva Weinmayr

Utgitt i serien Kunsten å publisere: relevante tekster på norsk

- en pamflettserie for etablerte og kommende klassikere innen kunstnerisk publisering.

Redigert av Lotte Grønneberg, Karin Nygård,

Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg

Oversatt fra engelsk av Karin Nygård

75,–
Inquire/Buy →

Definisjon, Magnús Pálsson (2024)

ISBN–978-82-93104-32-2

Pamfletten inneholder to utdrag fra Bók um bók og fleira fra 1980, et bokprosjekt i regi av den islandske kunstneren Magnús Pálsson (f. 1929). Teksten «Definisjon» er nedskrevet etter opptak av en samtale mellom Pálsson og hans studenter ved Kunst- og håndverkshøyskolen på Island der temaet var boka og dens funksjoner. Det andre utdraget består i et avkrysningsskjema som studentene utformet i forlengelse av samtalen. Målet var å komme til en nærmere avklaring av hva en bok er, og faktisk avdekker undersøkelsen at en bok bare er 80 % bok, men 100 % ku. Kunstnerne bak boka var, i tillegg til Pálsson, Ari Kristinsson, Daði Guðbjörnsson, Eggert Einarsson, Haraldur Ingi Haraldsson, Hulda Ágústsdottir, Hulda Hákonardóttir, Hörður Bragason, Kristján Steingrímur Jonsson, Ómar Stefansson og Pétur Magnússon.

Utgitt i serien Kunsten å publisere: relevante tekster på norsk

- en pamflettserie for etablerte og kommende klassikere innen kunstnerisk publisering.

Redigert av Lotte Grønneberg, Karin Nygård,

Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg

Oversatt fra islandsk av Tone Myklebost, MNO

75,–
Inquire/Buy →

The River is Elsewhere - Images of Log Driving on the Glomma Hans Hamid Rasmussen, Per Petterson, Ellef Prestsæter (Eds.) (2022/2024)

ISBN–978-82-93104-29-2

The River is Elsewhere is a story in pictures from the last years of log driving on the Glomma River in

Norway. The book is both a work of art and a manual, an ‘ABC’ of log driving.

In the mid-1980s, Hans Hamid Rasmussen was a budding artist equipped with a pike pole and a camera.

Based on his own experiences as a log driver and the photographs he took, he has composed an account that documents the timber’s long voyage down the river, the techniques employed in the log driving operation, and the everyday lives of the workers.

The photographs are annotated by the artist and accompanied by novelist Per Petterson’s recollections of a log driving spectacle he witnessed as a child in 1960.

Originally published in Norwegian to wide critical acclaim in 2022, this English edition include a new postface by the editor and an additional photographic print.

Edited and with a postface by Ellef Prestsæter

Translated from the Norwegian by Alison McCullough

Design by Anna Prestsæter

Published by Torpedo Press in collaboration with Guttormsgaards arkiv

Oslo and Blaker, 2024

370,–
Inquire/Buy →

The Stonewall Nation, Sille Storihle (Ed.) (2023)

ISBN–978-82-93104-31-5

The Stonewall Nation engages the archival remains of a gay colony that a group of gay men wanted to establish in Alpine County in Northern California in the early 1970s. The Stonewall Nation was to be a place where gay people could be free from all oppression—a city “suitable for the Gay life-style and culture.” This liberation project, however, was ultimately shaped as a project of settler-colonialism: the Stonewall Nation was to be erected on Indigenous lands, the territory of the Wá∙šiw (Washoe) people. The colony was never realized, and the Stonewall Nation now lives on only in the archives.

Artist Sille Storihle first came across the story of the Stonewall Nation during a visit to the ONE National Gay & Lesbian Archives in Los Angles more than a decade ago. In 2014, they made an experimental short film about the project, which has now been extended into a publication that shares materials from Storihle’s artistic process as well as the ONE Archives. Produced in connection with the Norwegian Queer Culture Year 2022, The Stonewall Nation presents archival documents, artworks and a conversation between Storihle and former ONE Archive curator David Evans Frantz, engaging and exposing marginalized histories, the “thorns” in LGBTQ history and the dirtiness of the archive.

230,–
Inquire/Buy →

Structural Magic, Liv Bugge (2022)

ISBN–978-82-93104-28-5

Two imprints; the one of a fossil trilobite belonging to the Natural History Museum in Oslo, the other is a bronze cast taken of a tabletop in a cell in Oslo Prison. The imprint from the prison is most likely made by a human; the fossil one is most likely not, instead found, held, harvested, and placed in the museum collection by a human.

Visual artist Liv Bugge is entering into conversation with these two objects - or subjects - which have been left to us by the touch of someone or something, as well as asking how to begin this conversation. The artworks, conversations, and thoughts presented in this book springs from the doctoral research project The Other Wild, touching art as confrontation, completed with a public defence in the spring of 2019.

Texts and conversations with and by Natasha Marie Llorens, Denise Ferreira Da Silva, Elke Marhöfer, Liv Bugge, Susanne M. Winterling and Elizabeth A. Povinelli, Haagi Abdim, Benjamin Larsen Lipski, Monster Network (Sara Orning and Ingvil Hellstrand), Jon Lønnve, Hans Petter Graver, Gyrid Gunnes, Solveig Styve Holte, Noemi Fernandez Dahms and Ingvil Hellstrand.

350,–
Inquire/Buy →