Shwan Dler Qaradaki
OSLO, NORGE
Shwan Dler Qaradaki ble født i irakisk Kurdistan i 1977. Hele hans oppvekst var preget av krig og konflikt: Først Iran-Irak-krigen, deretter Saddam Husseins terrorvelde mot kurdere, og til slutt Golfkrigen og borgerkrig. Som 20-åring valgte Shwan å forlate familien for å kunne virke fritt som kunstner.
Shwan fokuserer i sitt kunstneriske arbeid på spørsmål om identitet og det å leve i en multikulturell virkelighet. Han bruker en rekke teknikker, som tegning, maling, foto, installasjon og video. Arbeidene hans belyser hvordan verden består av ulike perspektiver og utfordringene dette skaper i møtene mellom mennesker. Hans verk tar for seg noen av vår tids mest aktuelle samfunnsspørsmål, skildret gjennom et personlig og poetisk visuelt språk med en politisk undertone. En reflekterende og undrende holdning kjennetegner alle prosjektene, som forsøker å utvide vår forståelse av det å leve i dagens verden.
Shwan er kurder og kom til Norge som politisk flyktning i 1999. Hans kunstneriske prosjekter springer ofte ut fra hans personlige historie, men har også en universell relevans. I 2016 ga Shwan ut boken "Avstand" sammen med Mette Karlsvik på Spriten Forlag. Han har mottatt flere priser og stipender, inkludert Skien kommunes kunstnerstipend, Oslo Bys kunstpris, Norsk Kulturråds nykommerpris og Kistefos kunstpris.
Social media:
Publications
SARIN (2024)
ISBN– ISBN: 978-82-999407-9-5
Jeg søker herved deltagelse med kunstboken Sarin, som lanseres den 24 oktober 2024 på Litteraturhuset i Oslo. Lanseringen etterfølges med en samtale med Brynjulf Jung Tjønn. Sarin er en rikt illustrert bok om livet i møte med konflikt og død, men det er også en bok om håp. Den skildrer nye generasjoner som tar sine egne valg og bærer historien med seg i etableringen av nye liv.
"I det jeg snudde meg for å gå ut av huset, skylte mor bort fotsporene mine på bakken med en kanne rent vann. Det rene vannet skulle bringe lykke over reisen min."
Min flukt reise er ikke unik. Mange kurdere og andre som har flyktet fra Midtøsten vil gjenkjenne den lukten av sarin - den usynlige gassen som Saddam Hussein og hans regime brukte i krigen mot sine egne. Gassen med det besnærende navnet og som mine overlevende slektninger fortalte hadde en søt lukt av eple. En gass som spiser deg opp fra innsiden og som river ned dine indre organer. Hvorfor har det blitt slik at Midtøsten - vår sivilisasjons vugge - har blitt åsted for de lengst varende konfliktene verden har sett? Hvordan får mektige menn fotfeste og kan sende brødre og naboer i krig med hverandre?
Sarin er min memoarer - et minnearbeid som tar oss med til oppvekst i Kurdistan og flukt gjennom Europa og endelig til Norge. Men flukten er ikke over. Ny uro tar bolig i en kropp merket av en strabasiøs reise.