Bildende Kunstneres Hjelpefond logo

Kunstbok Oslo is supported by Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Randi Annie Strand

Oslo

Jeg har jobbet i ulike teknikker og sjangre, men bok som kunstnerisk uttrykk har vært mitt hovedmedium siden 90-tallet. Jeg har undersøkt boka som form, tidsbasert og interaktivt medium, som sensorisk og metaforisk objekt. De fleste av bøkene mine er handlagde, noen er produserte. Mange beveger seg mot skulptur/installasjon/film.

Social media:

Press:

Low Quality PlaceholderRandi Annie Strand

Publications

ORBIT/A bokserie (2023)

Bøkene i ORBIT/A serien er laget med høytrykk på et porøst og gjennomskinnelig japanpapir som slipper gjennom mye lys.Bøkene er filmet, filmene er verk i seg selv. Papirets visuelle og fysiske karakter virker å bestå like mye av luft som av materie; egenskaper som er en essensiell del av uttrykket, samt utgangspunkt for motivene. Med gjennomskinn brytes bokas tradisonelt adskilte tid- og romsekvenser opp; et persepsjonspill der tid, rom, form og farge får en flyktig og omskiftelig karakter.

Orbit er det astronomiske begrepet for vårt kretsløp i solsystemet. Orbita er det medisinske begrepet på øyeeplet. Øyet har en linse, likt optikken vi bruker for å kunne se ut i universet. I kunsten betegner iris et gradert fargeforløp, i medisinske termer er regnbuehinnen i øyet. En undersøkelse av hva form- og begrepslikheten kan gi av assosiasjoner.

PRISME bøker fra en serie (2019-2022)

Bøkene er laget med høytrykk på et porøst og gjennomskinnelig japanpapir som slipper gjennom mye lys. Papirets visuelle og fysiske karakter virker å bestå like mye av luft som av materie; egenskaper som er en essensiell del av uttrykket, samt utgangspunkt for motivene. Med gjennomskinn brytes bokas tradisonelt adskilte tid- og romsekvenser opp; et persepsjonspill der tid, rom, form og farge får en flyktig og omskiftelig karakter. Motivene tar utgangspunkt i et likesidet prisme, som bryter lyset opp i et fargespekter. Ordet prisme er fra gresk og betyr «saget i stykker». Jeg har brukt bokformen til å sette fargene sammen.

99/9 VESTERVIK (2019)

ISBN–ISBN 978-82-690297-8-9

Regnskapsbilag for småbruket jeg vokste opp på utgjør den visuelle og narrative bærebjelken i boka. Svart/hvitt foto fra gården og egne tekster utfyller fortellinga. Gjennom tilbakeblikket speiles forskjellene mellom datidas og samtidas levesett, forvaltning av jord og naturressurser. Det sentrale tema er vår synkende sjølforsyningsgrad og hvordan vi behandler de bøndene som tross vilkårene produserer mat. Boka har også en tekst av statsviter, forfatter og samfunnsdebattant Svenn Arne Lie. Utgitt på LevArText. 2019. Offset trykk.

370,–
Inquire/Buy →

PANGEA (2012)

Braille og bilder i relieff. Prinsippet om at relieffet skaper kommunikasjonen er utvidet til bilder. Man leser både ord og bilder med fingertuppene.

Den største form har ingen kontur (2012)

Blandingsteknikk.Braille og bilder i relieff. Prinsippet om at relieffet skaper kommunikasjonen er utvidet til bilder. Man leser både ord og bilder med fingertuppene. Kartmotiver. Boka har også novellen "Om vitenskapens nøyaktighet" av Borges satt i Braille og sortskrift.

TEKST-TUR (2017)

Boka TEKST-TUR er basert på et landartprosjekt som ble gjennomført som en del av Kulturby Bergen 2000. En turløype i fjellet ble merket med bokstaver som tilsammen dannet en tekst. For å oppleve teksten måtte leseren vandre gjennom landskapet. TEKST-TUR tar utgangspunkt i vandretradisjoner og vår kulturhistoriske arv med skrift og tegn i landskapet. Tekst av Hilde Bøyum. Trykket offset. 2017. Str: 12 x 16 cm. Opplag: 300.

290,–
Inquire/Buy →